prematurförbundet

prematurförbundet

tisdag 22 juli 2014

Dag 1 - Machame gate till Machame Hut samt dödsfall på Kalymnos

Machame Gate -->  Machame Hut
1500 höjdmeter --> 3000 höjdmeter (1600 hm upp) 
5 timmar vandring. 


Vi överlevde första dagen! Gått från Machame gate till Machame Hut som ligger mitt i molntäcket på 3000 meters höjd. Idag gick vi genom LERIG djungel i uppförsbacke (kanske inte helt otippat med uppförsbacke när man ska bestiga ett berg) i 5 timmar. Det gick bra och vi känner oss starka idag. Höjden känner vi inte av ännu (som tur är), men våra förpackningar (tex med våtservetter) avslöjar att lufttrycket ändå är förändrat då de är helt uppblåsta. Machame Hut ligger precis över trädgränsen, eller djungeln tar slut strax innan och här finns endast låga träd. 

Jag och Johan går själva från "Kessy Brothers" men har 10 män med oss: porters (bärare), guider och kock,Dethär med att ha bärare kändes rätt obekvämt för mig. Har en känsla av att de inte får så mycket betalt och det jobbet de gör är HÅRT. Samtidigt kan man se det som att de iallafall har jobb då och får lön... De hade iallafall vissa regler. Varje bärare får högst bära 15 kg var. Så vid gaten var det vägning av allt som skulle med och allt skulle godkännas. 


Instruktioner/varningar vid Machame Gate

Djungel

Dåså, härifrån är det bara uppåt!

Första stoppet. Ett till par från USA som försökte bestiga toppen. Hon pratade hela tiden och tro det eller ej: på berget pratade jag inte ett enda ord när vi gick. Hon drev mig till vansinne. 



Första, men ABSOLUT inte sista kisstoppet. Diamoxets baksida...SÅ glad för att jag lyckades kissa ute, numera är jag expert.

Under Kilimanjaro-vandringen var jag HELT tyst. När man vandrar så många timmar i rad går man/jag nästan in i ett meditativt stadium där jag varken kan prata eller lyssna på någon annan. Ett annat par från USA startade bestigningen samma dag som oss, vilket gjorde att vi höll oss i närheten av varandra under första dagen. De var 19 år och väldigt pratglada, hon höll på att driva mig till vansinne. 

Framme vid första lägret - Machame Hut 3000 möh. 

´Fin soluppgång, strax över molntecket redan första morgonen...

Dags för middag. Tydligt att se vilka bilder som är från vilken dag, här är jag fortfarande glad!


Machame Hut var ett stort område med många tält. Det är redan väldigt kallt, fuktigt, blåsigt, dimmigt (mitt i moltecket) och bitande kyla. Ska vara -25 på toppen....

En kille med stort gevär vaktar det här första lägret, tydligen ligger det tillräckligt långt ner för att tjuvar/byfolk ska ta sig upp och sno saker i lägret. Känns rätt obehagligt...

Nu snart middag för att sedan sova i tältet för första natten. Imorgon fortsätter vi och det ryktas om att höjden ska kunna börja bli påtaglig imorgon och att vandringen ska bli tuffare, 

Men idag mår vi bra... en dag i taget..Dag 1 har vi nu iallafall klarat av....pole pole (säger de hela tiden, vilket innebär att man ska gå LÅNGSAMT). 

Hakkuna Mattata. 






Till något annat betydligt dystrare; Några dagar efter att vi lämnat Kalymnos där vi var och klättrade och gifte oss veckan innan Kilimanjaro så hände tyvärr det som inte får hända. En sweichisk klättrare tog ett markfall på 30 meter och dog på väggen Summertime, den väggen vi klättrat mest på. Oklart vad som hände, men han måste på något sätt ha hanterat säkerhetsutrustningen när han skulle knyta om repet för att kunna firas ner på toppen av leden felaaktigt. Det är en liten ö som står oss väldigt varmt om hjärtat och dethär ska inte få hända. Våra tankar går till hans familj och alla andra som var med och såg detta ske. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar