prematurförbundet

prematurförbundet

torsdag 24 juli 2014

Dag 3: Shira Camp - Lava Tower - Baranco Camp

Shira Camp - Lava Tower - Baranco Camp
3850 möh - 4800 möh - 3940 möh
Vandring 4 timmar uppför (950 höjdmeter upp)
Vandring 2 timmar nedåt (860 höjdmeter ner)
Klättring 200 höjdmeter
Total tid: 7 timmar






Dag 3 avklarad! Idag steg vi nästan 1000 höjdmeter, men jag mådde väldigt bra och kände mig stark! Vid 4600 möh var vi framme för att börja gå ner igen, men där kunde man om man ville (eller snarare om guiden tyckte man var lämpad) få acklimatisera sig lite extra, genom att klättra 200 höjdmeter. Eftersom man klättrade här så steg man snabbt i höjdmeter så när vi kom upp på toppen på 4800 möh var jag rätt slirig! Tyckte jag klarade mig bra själv men guiden tyckte vi skulle hålla handen!:)

Vägen ner va det som var jobbigt! Att gå nedåt kändes omotiverande. Här ska man bestiga berg och vi bara fortsätter att gå ner! Vägen ner var blöt stenig och hal. Dessutom regnade det och sikten var dålig... och jag var som sagt slirig... Yrsel, näsblod men ändå en riktigt bra dag som gav oss självförtroende. 

Baranco camp sägs vara det vackraste campet på Machame Route. Dimman gjorde det svårt att se något annat än sina egna tår, MEN på morgonen sprack det upp och då var vyn nästan överväldigande. Här är det bergigt men med höga palmliknande växter som kallades Senecias. De kan tydligen bli uppemot 300 år gamla. Häftig omgivning. Såg ut som ett ställe typ dinosaurier skulle trivas på. Baranco Camp ligger precis under Baranco wall, 600 meter höga väggen som vi imorgon ska scrambla oss uppför. Det ser vi fram emot!






utsikten rakt ner från Lava Tower 4800 möh - 4600 möh




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar