prematurförbundet

prematurförbundet

måndag 24 mars 2014

Min träningsbakgrund

Fick frågan senast i fredags, när Södermalmsnytt intervjuade mig, om jag bestigit något berg förrut och isåfall hur högt upp jag som högst varit. Fick fundera en stund och kom fram till att kullen som Södersjukhuset ligger på nog är så högt som jag kommit. För bergsbestigningar, klättring och vandring har inte alltid varit mitt stora intresse, för det är dansen som dominerat hela mitt liv!

Tänkte berätta lite om hur min träningsbakgrund har sett ut. 

Det hela började när jag var 4 år och liksom väldigt många andra tjejer började på balett. Fram tills jag var 10 år dansade jag balett 1-2 gånger i veckan på Balettakademin samt Solna Kulturskola.



När jag var 10 år sökte jag in till Kungliga Svenska Balettskolan och kom in. Detta innebar att jag började dansa 7 dagar i veckan och på en helt annan nivå än tidigare. Under mina år i Kungliga Svenska Balettskolan fick jag även chansen att vara med på en hel del föreställningar på Operan bland annat Svansjön, Don Quijote, Sylfiden mm.


Hade huvudrollen bland barnen i baletten Don Quijote på Operan

För 3 år sedan började jag dansa Poledance, vilket resulterade i att jag 1 år senare vann Battle of the Pole (nordeuropeisk poledancetävling)!




Dansen kommer alltid finnas i mig och ligga mig varmt om hjärtat, men någonstans för 3 år sedan tog ett annat nytt intresse över tack vare att jag träffade min blivande man, klätterapan Johan. Han började dra med mig till klättercentret och jag HATADE det i början. Var fruktansvärt höjdrädd och följde nog endast med för att träffa honom. Det tog nästan 6 månader innan jag fastnade för det och nu har jag klättrat i 1,5 år och blivit beroende. Sedan vi började ses har så gott som alla våra resor präglats av klättring och äventyr. Och för er som inte vet så blir nu Kilimanjaro vår bröllopsresa!

Hittills i min träningskarriär har jag alltid lyckats med det jag haft som mål och aldrig nöjt mig med något annat. Förhoppningsvis kommer det även gälla Kilimanjaro för jag ser inget annat alternativ än att ta mig upp till toppen!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar